Spotkania z kontrahentami bardzo często przedłużają się do późnych godzin wieczornych, a nierzadko zdarza się, że na dokończenie ważnych rozmów handlowych potrzebny jest kolejny dzień. Dobrym zwyczajem wśród przedsiębiorców jest wówczas wykup noclegu dla swoich gości. Problem stanowi jednak kwalifikacja poniesionego w ten sposób kosztu do kosztów uzyskania przychodów. Fiskus od wielu lat sprawia w tej kwestii spore problemy.

Zaliczanie wydatków do kosztów uzyskania przychodu

Droga do zaliczenia danego wydatku do kosztów uzyskania przychodów jest zwykle długa. Zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych, może być to tylko taki wydatek, który wpływa na osiąganie, zabezpieczenie lub zachowanie źródeł przychodów. Za każdym razem trzeba zatem analizować cel dokonania zakupu określonego produktu lub usługi i to czy związany z nim koszt jest adekwatny do osiąganych przychodów. Szczególnie noclegi kontrahentów w kosztach firmy to temat bardzo często analizowany przez fiskusa przy kontroli. Trzeba bardzo uważać, by nie popełnić w tym przypadku błędu skutkującego zaniżeniem podatku dochodowego do zapłaty. Przy braku odpowiedniej argumentacji taki wydatek na nocleg kontrahenta może być bowiem potraktowany jako koszt tzw. “reprezentacji”, czyli działań ukierunkowanych wyłącznie na stworzenie dobrego obrazu podmiotu.

Kiedy biuro rachunkowe może zaliczyć noclegi kontrahentów do kosztów uzyskania przychodu?

Koszty noclegów dla kontrahentów wynikające z faktur mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w sytuacji, w której podatnik będzie w stanie odpowiednio uargumentować ich związek z przychodami. Warto odnieść się w tym przypadku do interpretacji indywidualnych. W jednej z najnowszych z nich, z dnia 13 września 2017 r. (sygnatura: DPP13.8221.3B.2017.MNX) podatnik argumentował, zaliczanie kosztów noclegów dla kontrahentów i potencjalnych kontrahentów do kosztów uzyskania przychodów tym, że były to noclegi o standardzie biznesowym (średniej klasy). Nie miały one więc w sobie zbytniej okazałości. Ponadto spółka, która składała wniosek o interpretację przepisów stwierdziła, że celem spotkań z kontrahentami było zawarcie umów biznesowych, a ich pobyt w hotelu był związany z długimi rozmowami oraz sporym oddaleniem od miejsca zamieszkania. Szef KAS (Krajowej Administracji Skarbowej) uznał, że tego typu wydatki mogą stanowić koszty uzyskania przychodu, ponieważ zostały one poniesione dla osiągnięcia przychodu, jego zachowania lub zabezpieczenia. Widoczna jest więc zmiana w linii orzeczniczej.

Właściwe uargumentowanie celowości poniesienia kosztów noclegu na rzecz kontrahentów to gwarancja tego, że fiskus w razie kontroli u podatnika nie wyrzuci takiego wydatku z kosztów uzyskania przychodu. Gdyby pomimo takiej interpretacji pojawiły się jakiekolwiek wątpliwości, warto skorzystać z możliwości wystąpienia o interpretację indywidualną. Ponosząc opłatę 40 złotych za wniosek, można zwiększyć pewność w zakresie prawidłowego kwalifikowania kosztów wydatków na nocleg dla kontrahentów.