Decydując się na otwarcie biura rachunkowego, sama świadomie lub też nie – spowodowałam, że stałam się osobą zarządzającą firmą. Co to zmienia w moim postępowaniu jako właściciela i innych, którzy mają swoje firmy? Powoduje to tyle, że POWINNO mieć odzwierciedlenie w postępowaniu, myśleniu o firmie i o ludziach, których się zatrudnia. W jaki sposób?

Jaki powinien być szef firmy?

Właściciel firmy czy biura rachunkowego staje nie tylko przed dylematami utrzymania swojej rodziny, ale również utrzymania swojej firmy i pracowników. Dzisiejsze czasy pokazują, że osób zarządzających własnymi firmami w sposób pozytywny jest mało. Spowodowane to jest coraz większą pogonią za pieniądzem, który stał się największą wartością. Ja – z racji oferowanych usług księgowych – mam obraz firm konkurencyjnych (biur rachunkowych) jak też innych działalności, z którymi współpracuję.

Ale najpierw o tym, jaki powinien być szef firmy, który staje się osobą zarządzającą. Pisałam o tym w poprzednich artykułach, ale zbiorę to wszystko razem:

  • Powinien mieć pasję – oferując usługi księgowe muszę mieć pasję w rachunkowości, usługach kadrowych. To daję siłę, która jest przenoszona na pracowników. Oni widząc pasję swojego szefa, będą go podziwiać i chcieć korzystać z jego pasji i wiedzy;
  • Powinien umieć delegować zadania – trzeba dać szansę pracownikom na wykonanie zadań, które niekoniecznie musimy wykonywać sami. Pracownik czuje się dowartościowany i ma poczucie, że jest w firmie potrzebny;
  • Powinien umieć dzielić się swoją wiedzą – nie da się mieć dobrych pracowników, jeżeli nie będziemy ich uczyć. Uczyć fachowości, odpowiedzialności i solidności wykonywanych zadań. To powoduje chęć do pracy;
  • Powinien mieć szacunek dla swoich podwładnych – każdy właściciel firmy powinien okazywać szacunek dla swoich kontrahentów, urzędników i pracowników. Rozmawiając z nimi o firmie, jej sytuacji oraz planach na przyszłość daje pracownikom poczucie bezpieczeństwa i wyrabia w nich szacunek dla siebie;
  • Powinien uczciwie wynagradzać swoich pracowników wedle swoich możliwości – każdy pracownik wiedząc o sytuacji firmy, będzie miał jasną sytuację o swoim wynagrodzeniu. Nie może czuć się wykorzystywany. Jeżeli pracodawca żyje ponad stan, a pracownik zarabia najniższą krajową, nie spodziewajmy się od niego lojalności i szacunku;
  • Powinien się dokształcać – aby mieć autorytet wśród pracowników, każdy szef musi mieć odpowiednią wiedzę – nie tylko z zarządzania (choć jest to bardzo istotny element), ale na temat swojej działalności – czyli np. usług księgowych. Pracownik musi mieć wsparcie w swoim pracodawcy;
  • Powinien uczciwie prowadzić swoją firmę – coraz mniej w dzisiejszym świecie uczciwości. Chcemy, żeby wobec nas wszyscy zachowywali się fair, ale sami nie zawsze tacy jesteśmy. Oczekujemy od swoich pracowników uczciwości, ale sami nie zawsze tacy jesteśmy. A niestety jest to podstawa lojalności, poświęcenia, autorytetu. Jeżeli mamy przed sobą osobę uczciwą – to jesteśmy w stanie zrobić dla niej wiele, a przynajmniej spróbować;
  • Powinien korzystać z porad innych fachowców – nie jesteśmy w stanie zajmować się wszystkim. Żeby dobrze prowadzić firmę musimy również skorzystać z pomocy innych: prawników, informatyków, bankowców, analityków itp. Nie traćmy czasu na sprawy, które nie są w naszych kompetencjach. Nie znaczy to jednak, żeby ślepo ufać wszystkiemu, co powiedzą nam inni. Musimy umieć zweryfikować podane nam informacje i mieć swoje zdanie na dany temat. To sprawia, że w oczach innych jesteśmy osobami kompetentnymi i potrafiącymi zarządzać swoją firmą i swoimi finansami.

Jacy są szefowie firm?

Mając teraz obraz tego, jaki powinien być właściciel firmy – odpowiedzmy sobie na pytanie jacy są szefowie firm. My, jako osoby oferujące usługi księgowe, jesteśmy tymi przedsiębiorcami, którym trzeba zaufać. Prowadzenia finansów firmy nie oddaje się byle komu. Są to sprawy ważne, które jeżeli są prowadzone w sposób nieprawidłowy, mogą mieć swoje konsekwencje w przyszłości. Niestety obserwując dzisiejszy rynek wiem, że wszyscy (prawie wszyscy) przedsiębiorcy kierują się nie kompetencjami i doświadczeniem biura rachunkowego – ale ceną. Jak na aukcji – tyle, że tutaj kto da niższą. I niestety wielu właścicieli biur rachunkowych i osób prowadzących usługi księgowe i kadrowe nie szanuje swojej wiedzy, lat nauki, pieniędzy włożonych w ciągłe kształcenie. Dlaczego pogoń za klientem musi tak dużo kosztować? Ja nie chcę za wszelką cenę prowadzić ksiąg rachunkowych tylko dlatego, żeby mieć klienta. Odpowiedzmy sobie na pytanie o naszą odpowiedzialność za usługi księgowe?

Pokażmy swoim pracownikom i klientom, że sami się szanujemy. Pokażmy, że to co robimy – jest bardzo ważne. To nie jest praca biurowa (która też jest potrzebna i ważna), ale to jest opieka nad finansami firm. Zgodnie z tym co napisałam powyżej, żeby mieć szacunek od innych, musimy mieć najpierw szacunek do samych siebie i do tego co robimy. Inaczej każdy będzie traktował biuro rachunkowe jak „zło konieczne”, które po prostu musi być. Musi. Ale niekoniecznie u mnie i niekoniecznie za taką cenę.

Pozdrawiam – Jadwiga Ejfler – właściciel Centrum Księgowego ZYSK